torsdag 13 augusti 2020

Bedragarna ringer upp

"Man misstänks för miljonbedrägeri"  lyder en rubrik  i DN.  En man i Norrbotten misstänks för att från 2016 ha lurat flera människor på sammanlagt 17 miljoner  kr.

Så trött man blir på att alltid behöva se upp. Varje dag kommer det mejl med t ex påståenden från Andreas på Kundtjänst som vill tala om "Du har just blivit utvald". Det är bara att trycka bort. Den som trycker på det visade unsubscribe får antagligen sin dator kapad. 

Och i går ringde en engelsktalande kvinna med indisk brytning och påstod att det hade gått 2 500 kr från mitt konto till någon i Sverige  och 11 000 kr till någon i Colombia. Hade jag själv gjort dessa uttag? Nej, det hade jag inte. Kvinnan låtsades återföra de 2 500 kronorna tillbaka till mitt konto men de 11 000 kronorna som gått iväg via Western Union krävde mer arbete. Hon låtsades koppla mig  till Western Union på Irland och jag fick tala med en man som också han lustigt nog talade med indisk brytning. Det första han ville veta var vilken bank jag är kund hos. 

Jag visste från början att jag hade med bedragare att göra och hade kanske kunnat tänka mig att sitta kvar vid telefonen och låtsas samarbeta – för att lära känna deras taktik – men en människa har annat att syssla med. 

Om det ringer någon som  på svenska eller engelska berättar om uttag från ditt konto, lägg på! Ring banken istället.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar