fredag 4 september 2020

Nya falska mejl

Två gånger nu har jag fått mejl från min vän Christer S som handlar om en faktura som avsändaren hoppas att min nyfikenhet ska få mig att klicka på.  

Att skriva in nån annan persons namn som avsändare i Från-fältet lär vara mycket enkelt  – det kallas att spoofa – och är populärt bland bedragare. Christer säger att någon verkar ha hackat sig in och snott hans adresslista. Han har anmält det här till polisen som säger att det inte går att komma åt bedragarna.

Väldigt trist för Christer. Trist för oss allihop att vi ständigt måste vara vaksamma. Ett annat bedragarmejl som jag får mest varje dag innehåller en kort rad (om medel för viktnedgång eller annat) och ordet unsubscribe. Jag aktar mig för att trycka på ordet eftersom det skulle kunna leda till att datorn låser sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar