torsdag 10 oktober 2019

Skaffa dig information

Häromkvällen berättade en kvinna i Rapport att hon betalat 185 000 kr till ett företag för att resa med hela familjen till Mauritius. Resebyrån tog pengarna och snuvade kvinnan på resan. Nu kommer hon alltid att förknippa sin 50-årsdag med sorg och besvikelse istället för med sol, bad och fest som tänkt var. Jag lider med henne och familjen.

Lärdom: Det går inte att vara blåögd och skicka pengar till ett okänt företag.

Vi får lov att ha i minnet att bedragarna står som spön i backen och vill håva in våra slantar. Idag måste konsumenten ta reda på allt som går att få veta om ett företag innan hen skickar några pengar. Har företaget fått grava anmärkningar? Står det till exempel på Allmänna Reklamationsnämndens Svarta lista? Ligger det kommentarer från nöjda eller missnöjda kunder om detta företag ute på nätet? Vad heter företagets vd? Vad finns att veta om henne eller honom?

Förra året när jag såg ett erbjudande om ett billigt tyngdtäcke på nätet tog jag reda på så mycket jag kunde om den firman. Det visade sig att VD hade skyddat boende. Skumt. Jag skulle inte kunna nå henne om jag ville klaga på täcket ifråga. Det blev ingen affär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar