lördag 11 januari 2020

Ännu ett utpressarmejl


Dator med plåster på kameraögat
"Jag har hackat din dator och som du kan se har jag skickat det här mejlet från din egen mejladress. Jag har fotograferat dig via  din webbkamera utan din vetskap. Nu har jag oerhört komprometterande filmer på dig när du tittar på porrfilm som jag ska skicka ut till dina vänner och bekanta om du inte betalar 805 dollar".

Så står det, sammanfattat, i det mejl som kom i går. De här utpressarmejlen började komma sommaren 2018. Jag får kanske ett varannan vecka och kastar dem direkt. Dels har jag annat att göra än att titta på porr, dels har jag ett plåster över datorns kameröga så att ingen kan spela in mig.  Plåstret satte jag dit för många år sedan när jag hade läst att Zuckerberg hade gjort så. Han, tänkte jag, vet att man måste skydda sig mot intrång.

Många fler än jag får dessa mejl. Alla ska komma ihåg att det handlar om tomma hot.  Utpressarna har inga bilder på oss, de bluffar bara och vill skrämmas. Skicka aldrig några pengar!

Hur kan bedragarna skicka ett mejl från min e-postadress? Detta kallas spoofing. Det behövs bara lite tekniskt kunnande så kan någon manipulera en mejladress, eller ett telefonnummer, till att se ut som något annat.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar