fredag 3 januari 2020

Bygg ett starkt lösenord

Tidigare använde jag ett kort, enkelt ord som lösenord. Överallt. Jag visste inte bättre. Med stigande riskmedvetenhet har jag åtgärdat det där. Nu har jag ett starkt, unikt lösenord. Överallt. Det vill säga att jag har inte samma lösenord på alla ställen (det avråder experterna starkt ifrån) men varje lösenord är unikt, långt och lite krångligt.

Lösenordsexperterna uppmanar oss att använda både siffror och bokstäver. Gärna både små och stora bokstäver. Ha ett så långt lösenord som möjligt, råder IT-experten Ulf Andersson i dagens SvD.

Man får vara påhittig. Mitt förslag är att utgå från en sångtitel. Då skulle lösenordet kunna se ut så här: 
Mr5byFive
EpIsTeLnr7
2SoLrÖdAsEGeL
Blott1Dag1Ögonblick
VarÄr2len

Eller en film:
2daysNY
Rum213
Cleo5to7

  Mister Five by Five finns på Youtube med sång av Jimmy Rushing. Likaså kan du där höra Epistel nr 7, Fram med basunen, av Carl Michael Bellman. Sist men inte minst: Sven-Olof Sandberg som  sjunger Två solröda segel finns också på Youtube att njuta av.

Skriv ned dina listiga lösenord på en lapp och göm den. Om du glömmer var du gömt lappen, skaffa nya lösenord. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar