onsdag 11 september 2019

Har Swedbank mörkat?


Hope Hippo av Allora & Calzadilla
Den rara flodhästen ovan ingår i en pågående utställning kallad Animalisk på Umeå bildmuseum. Då och då under dagen sitter en aktör på flodhästen och läser olika tidningar. Varje gång hen läser om något brott som är begånget, blåser hen i en visselpipa.

Jag sitter på min kontorsstol och läser om misstankarna mot Swedbanks tidigare ledning. Åklagaren Thomas Langrot har hittat en rapport om penningtvätt som Swedbank borde ha lämnat in till Finansinspektionen i samband med utredningen om grovt svindleri men som verkar ha gömts undan (den kom i dagen vid Ekobrottsmyndighetens razzia mot Swedbank i våras).

Åklagaren misstänker också att Swedbank tvättat bort graverande uppgifter i advokat Erling Grimstads rapport om penningtvätt i Swedbanks baltiska verksamhet. Varför läser människor deckare om påhittade brott? När det händer så mycket rafflande i verkligheten? Jag hinner blåsa i min visselpipa flera gånger innan jag läst färdigt morgontidningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar