fredag 9 augusti 2019

Krympflation är bedräglig marknadsföring

Krympflation är ett nytt ord som berör oss konsumenter av dagligvaror. Krympflation är livsmedelsbolagens ord för tricket att minska förpackningens vikt utan att sänka priset. Istället för 500 g kaffe är det plötsligt 450 eller bara 400 g i förpackningen som i övrigt ser ut precis som förut. Ingen märkning av typ Ny lägre vikt! Har producenten stor tur märker köparen ingenting.


Att göra så här är mycket vanligt i dag och fullt lagligt. Lika lagligt som att sälja mandelkakor utan den minsta gnutta mandel i kakan. Folk kan ju själva se på förpackningen vad innehållet väger (och att mandel inte ingår bland ingredienserna). Men vi konsumenter kallar det för bedrägligt beteende när företagen trixar och smyghöjer priser. 

Höj priserna om ni måste, men på ett renhårigt sätt. Låt förpackningarna behålla sin storlek. För måste det inte kosta mycket att ställa om maskinerna och skaffa nya förpackningar? Kostnader som faller på oss konsumenter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar