söndag 24 november 2019

Fall inte i det svarta reaträsket

Den från USA importerade säljdagen Black Friday infaller på fredag. Förra året handlade svenska konsumenter för nästan7 miljarder kronor på Black Friday. Alla kunder hade inte råd med sina inköp och antalet inkassoärenden ökade som en följd av en följd av köpfesten. Organisationen Svensk Handel räknar med att försäljningen den här svarta fredagen kommer att öka med 15 % till drygt 7 miljarder kronor.

Men är det verkligen en köpfest för kunderna?  Nej, det verkar som om den svarta fredagen är en dag för lurendrejerier och Konsumentverket varnar för rea-fusk, det vill säga att butikerna bluffar och höjer priset i förväg för att sedan stryka över det och sätta ett pris som får gälla för reapris.

Under hösten har t ex 16 % av tv-utbudet höjts med 46 % för att sedan åsättas ett "rea-pris" på Black Friday. Det kallas för bluffrea, menar Nicklas Storåker, vd för Pricerunner (Dagens Industri 22 nov.)
Prisjakt.nu granskade förra året 875 000 konsumentartiklar varav 14 % fick högre priser på Black Friday. 

Nyligen har Intersport, Sportamore, Jollyroom och Ur & Penn kritiserats av Konsumentverket för att ha använt sig av vilseledande marknadsföring: deras reapriser har inte inneburit en prissänkning till kunderna. Ur & Penn har till exempel felaktigt påstått att deras priser varit nedsatta med en viss procentsats.

Jollyroom, som säljer barnkläder och barnvagnar på nätet, har använt felaktiga priser och dömts av Patent- och marknadsdomstolen att betala en straffavgift på 1,5 miljoner kronor.

Det finns ingen anledning att lyssna till de falska marknadsförarna och shoppa just på sista fredagen i november. Långt vettigare att handla på Stadsmissionen och Myrorna: inget fulspel och låga priser på återvunna varor året runt. Kunden får varje gång känslan av att ha gjort ett klipp.Vi ses där.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar