onsdag 17 juli 2019

Betala inte bluffarna

Sedan september förra året har jag fått kanske 50 utpressningsmejl som går ut på att jag har blivit filmad när jag tittat på porrfilm. Vill jag inte att dessa filmer ska skickas till mina vänner, måste jag betala en summa i bitcoin.

Samtliga utpressningsmejl har jag kastat direkt. Bara bluff. Porrfilm ingår inte i mina vanor. Och ingen kan filma mig eftersom jag för flera år sedan satte ett plåster över datorns kameraöga.

I en artikel i Dagens Nyheter i dag läser jag att många svenskar som fått liknande mejl om så kallade onanifilmer tyvärr har låtit sig skrämmas och betalat åtminstone 2 miljoner kronor till utpressarna. Det är pengar som kanske finansierar andra brott, allt från terrorism till människohandel och narkotika, säger Polisens bedrägeriexpert Jan Olsson till DN.

Varför får jag och tusentals andra svenskar dessa mejl? För att vi har använt vår e-postadress på någon sajt som har blivit hackad. Det finns hackare som samlar in e-postadresser för att sälja dem till kriminella.

Varifrån kommer utpressningsmejlen?
Polisen vet inte, men flera spår har lett till öststaterna och Ryssland.

Vad gör man? 
Kasta alla utpressarmejl. Polisanmäl mejlet. Sätt ett plåster över datorns kameraöga.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar