Telekområdgivarna (ett rådgivningsorgan som ägs av IT & Telekomföretagen) varnar för att Mobile Group, som säljer mobiltelefoner och surfplattor under varumärket Telanova, bluffar konsumenter.
Strategin verkar vara att Mobile Group ringer upp människor, lockar med gåvor och invaggar kunden i tron att de ska få ett nytt, billigare mobilabonnemang. Vad som istället händer är att kunden får en faktura för "gåvan" och drabbas av dubbelt abonnemang. Det kan stå dig dyrt.
Mobile Group skriver på hemsidan att de har en årlig försäljning på nära 100 miljoner kronor. Samtidigt berättar deras senaste årsredovisning att omsättningen låg på 24 miljoner kronor. Bluff där också.
Mobiloperatören Tre har polisanmält Mobile Group för att företaget använt deras företagsnamn för att lura kunder. Dagens Nyheter, som skriver om detta i dag, har sökt Mobile Group utan framgång.
1. Om Mobile Group ringer dig, lägg på luren.
2. Köp per telefon är inte juridiskt giltigt utan att det följts upp av ett skriftligt avtal. Har du inte skrivit på något papper, behöver du alltså inte punga ut.
3. Säger en telefonförsäljare att man samarbetar med ett välkänt företag, ring och kontrollera det.
4. Säger en telefonförsäljare att du ska logga in med ditt bank-id så att han "kan följa med in och titta på dina abonnemangsuppgifter", lägg på. Logga aldrig, aldrig in på uppmaning av någon. Hur vänlig och förtroendeingivande röst personen än har.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar