söndag 28 juli 2019

Handla säkert

Jag känner en ung kvinna som köper sina kläder på nätet. Alla sina kläder. Det gör många i dag. De   beställer några blusar och klänningar och alltid är det något som faller på läppen och har rätt passform, resten skickas tillbaka kostnadsfritt. Ingen verkar tänka på att transporterna bär en miljökostnad.

Jag känner en annan kvinna, Lisa, som aldrig köper något på nätet.Aldrig någonsin. Lisa är lustig, säger hennes syster. Jag säger att Lisa är klok. Genom att inte köpa på nätet gynnar hon butikerna i närområdet. Men framförallt utsätter hon sig inte för risken att bli hackad.

Jag har köpt böcker några gånger på nätet och det måste vara i samband med det som jag har drabbats. Kriminella skriver och säger att de har hackat mig och talar om för mig vilket lösenord jag har . "Försök inte att ändra till nytt lösenord, vi kommer att fånga upp det också," skriver man.

Kanske är det inte så allvarligt. Det där gamla, enkla lösenordet använder jag inte i dag. Men det är skrämmande att veta vilka risker vi tar när vi handlar på nätet.

Råd vid näthandel:
Handla alltid på en säker sida och betala alltid med faktura. Då får du varan och kan inspektera den innan du betalar.

Framförallt: om du betalar med kort, tillåt inte att företaget sparar dina kortuppgifter. Företaget kan bli hackat och då blir dina koder stulna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar